ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مواد غذایی مفید برای رفع خستگی، بی حوصلگی و...
نویسنده پیام
tanha yeghaneh آفلاین
مدیر تالار روانشناسی و علوم تغذیه
****

ارسال‌ها: 570
تاریخ عضویت: Apr 2012
اعتبار: 8
Thanks: 59
Given 131 thank(s) in 308 post(s)
ارسال: #1
مواد غذایی مفید برای رفع خستگی، بی حوصلگی و...
کارشناسان معتقدند مواد غذایی و نوشیدنی علاوه بر تامین موادمغذی و مورد نیاز بدن بر خلق و خوی افراد نیز تاثیرگذار است. به عنوان مثال، مصرف موادغذایی که باعث پایین نگه داشتن گلوکز خون می شود، در متعادل ماندن خلق و خو موثر است. در این مطلب به برخی از موادغذایی که بر خلق و خو تاثیر می گذارد، اشاره می کنیم.



خستگی؛ هنگامی که میزان انرژی بدن افت می کند، اولین واکنش افراد برای افزایش دادن انرژی، خوردن قهوه یا شکلات است. از آن جا که مصرف این مواد باعث تغییر کوتاه مدت خلق و خو می شود، باید مواد غذایی مصرف کرد که گلایسمی پایین دارد و به کندی انرژی رها می کند. از جمله این مواد می توان به نان های سبوس دار، پاستا و غلات اشاره کرد. مصرف ناکافی آهن نیز خستگی ایجاد می کند بنابراین به اندازه کافی گوشت قرمز، گوشت طیور، ماهی، لوبیا و غلات غنی شده مصرف کنید.



بی حوصلگی؛ علت این حالت ممکن است استرس، نداشتن تعادل هورمونی، افسردگی و ضربه عاطفی باشد. در صورت مشکوک بودن به افسردگی، حتما به پزشک مراجعه کنید. رژیم غذایی هر فرد نقش مهمی در تنظیم خلق و خو دارد. نتایج بررسی ها نشان می دهد غذاهای غنی از آمینواسید تریپتوفان باعث بهبود خلق و خو می شود. بهره مندی بیشتر از خواص غذاهای غنی از تریپتوفان و پروتئین، این مواد را همراه با کربوهیدرات مصرف کنید. منبع این نوع غذاها شامل مرغ، ماهی، تخم مرغ، لبنیات، لوبیا و دانه هاست. آهن، ویتامین های B، فولات و سلنیم نیز در رفع بی حوصلگی موثر است.


افسردگی؛ افسردگی را با خوردن ماهی های حاوی اسیدهای غنی از امگا۳ مانند سالمون، تن و ساردین از بین ببرید. روغن های ماهی منبع عالی ویتامین B12 است. فولات موجود در سبزی های سبز و میوه های مرکباتی و سلنیم موجود در گوشت قرمز نیز در رفع افسردگی مفید است. با نوشیدن ۶ تا ۸ لیوان آب در طول روز و پرهیز از مصرف کافئین آب بدن را حفظ کنید. انجام هر نوع ورزش نیز میزان آندروفین را بالا می برد و احساس خوبی در فرد ایجاد می کند.


استرس؛ اتخاذ رژیم غذایی غنی از موادمغذی به شما کمک می کند تا استرس را از بین ببرید. غلات سبوس دار، کربوهیدرات، پروتئین، میوه، سبزی، غذاهای غنی از ویتامین C مانند توت فرنگی، میوه قره قاط و کیوی تاثیر زیادی در رفع استرس دارد.



ترس؛ اگرچه همه انسان ها در مقاطعی از زندگی احساس ترس را تجربه می کنند، اما با مصرف غذاهای غنی از فولات می توان بر این حالت غلبه کرد. بی قراری، خستگی مفرط و فراموشی نیز با کمبود فولات ارتباط دارد. بنابراین با خوردن لوبیا، سبزی های برگ سبز و عدس با ترس مقابله کنید.



آشفتگی؛ گاه تلاش برای ایجاد تعادل بین زندگی شخصی و کاری باعث آشفتگی فرد می شود. اما با داشتن تغذیه صحیح می توان با این مشکل مقابله و روی برنامه های آینده تمرکز کرد. نتایج بررسی های متعدد نشان می دهد مصرف ماهی های چرب عملکرد شناختی فرد و میزان تمرکز را بهبود می بخشد. گیاه ژینکو نیز میزان جریان خون را به مغز افزایش می دهد تا فرد بتواند درست فکر کند. چای سبز نیز برای تنظیم میزان قندخون مفید است و باعث آرامش و افزایش قدرت تمرکز فرد می شود.



منبع

در نهان به آنانی دل میبندیم که دوستمان ندارند و در آشکار از آنانی که دوستمان دارند غافلیم؛
شاید این است دلیل تنهائیمان..


10-30-2012 08:50 AM
نقل قول این ارسال در یک پاسخ یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
سید آفلاین
محتاج دعای خوبان
******

ارسال‌ها: 719
تاریخ عضویت: Mar 2012
اعتبار: 10
Thanks: 195
Given 87 thank(s) in 329 post(s)
ارسال: #2
RE: مواد غذایی مفید برای رفع خستگی، بی حوصلگی و...
این نکته رو من اضافه کنم که؛ تمام اینها یک مشکل دموی یا صفراوی امکان داره باشه
و یک جورایی به کبد و خون مرتبطه؛ حتی حالت افسردگی و حالات روحی..
هر چند که شاید هنوز دلیل مناسبی برای این موارد پیدا نشده باشه، به هر حال این نظر شخصی منه..

درین درگه که گه گه که که که که شود
مشو غره به خویش که از فردا نه ای آگه
10-30-2012 10:32 AM
نقل قول این ارسال در یک پاسخ مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
ارسال پاسخ 


[-]
پاسخ سریع
پیام
پاسخ خود به این مطلب را در اینجا بنویسید.


تأیید تصویر
لطفاً متن درون تصویر امنیتی را در کادر وارد نمایید. این عمل از ارسال‌های خودکار جلوگیری می‌کند.

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان